ScriptaPaedagogica Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)

Access restriction

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)

Periodical

Persistent identifier:
024430455
Title:
Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik
Document type:
Periodical
Publisher:
Beyer
Place of publication:
Langensalza
Language:
German
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
ZDB-Nummer:
2104958-0
Access restriction:
Siehe Bände

Periodical volume

Persistent identifier:
024430455_0015
Title:
Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908
Shelfmark:
02 A 1756 ; RF 530 - 535
Document type:
Periodical volume
Publication year:
1908
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Access restriction:
Open Access

Periodical issue

Title:
Heft 5
Document type:
Periodical
Structure type:
Periodical issue
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Access restriction:
Open Access

Article

Title:
Das Problem der Materie
Subtitle:
(Fortsetzung)
Author:
Schilling, G.
Cornelius, C. S.
Person in original:
von G. Schilling u. C. S. Cornelius; einl. von O. Flügel
Document type:
Periodical
Structure type:
Article
Language:
German
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Link zum Katalog:
BBF0515472
Access restriction:
Open Access

Contents

Table of contents

  • Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik
  • Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)
  • Heft 1 (1)
  • Heft 2 (2)
  • Heft 3 (3)
  • Heft 4 (4)
  • Heft 5 (5)
  • Das Problem der Materie
  • Zur Herbartischen Pädagogik
  • Steinbeis als Erzieher
  • Über das System der wahlfreien Fächer in den amerikanischen >Colleges< und >High Schools<
  • Ein Streifzug durch Amerikas Schulwesen
  • Neue Beiträge zur Reform des Religionsunterrichts
  • Aus der Unterrichtspraxis der Herbartianer in Thüringen
  • Besprechungen
  • Besprechungen
  • Fachpresse
  • Heft 6 (6)
  • Heft 7 (7)
  • Heft 8 (8)
  • Heft 9 (9)
  • Heft 10 (10)
  • Heft 11 (11)
  • Heft 12 (12)

Full text

 
 
 
 
 
AUFSÄTZE 
 
 
 
 
Das Problem der Materie 
Von 
G. Schilling und C. S. Cornelius 
Lingeleitet von 
O. Flügel 
(Fortsetzung) 
Neben der mechanischen gibt es chemische Teilbarkeit der Materie, 
welche dann zutage tritt, wenn ein Körper, der als ein gleichartiges 
Ganze ergscheint, in ungleichartige Bestandteile zerfällt. So kann man 
Zz. B. Zinnober in Schwefel und Quecksilber, Wassger in Sauer- und 
Wasgerstoff, die Alkalien und Erden in Sauerstoff und gewisse 
moetallisSche Stoffe zerlegen. Die Chemie nennt nun Solche Stoffe, 
welche auf chemischem Wege nicht weiter zerlegt werden können, 
Grundstoffe oder wohl auch Klemente, behauptet jedoch Kkeineswegs, 
daß diese Stoffe nicht weiter zusgammengegetzt Seien; denn die Mög- 
lichkeit einer ZuSammengegetztheit derselben läßt Sich nicht in Ab- 
rede stellen. Hs iSt also möglich, daß ein bestimmter Stoff, der Be- 
Standteil eines zusammengegetzten Körpers ist, abermals aus wenigstens 
zwei ungleichartigen Stoffen bestehe. Wollten wir aber 80 ohne Ende 
fortfahren und immer von neuem annehmen, daß ein Jeder der Be- 
Standteile, aus welchen ein Körper zusammengegetzt ist, abermals aus 
zwei ungleichartigen Stoffen bestehe, 80 würde die Ungereimtheit 
einer Solchen Vorstellungsweise Sofort in die Augen Springen. Die 
Chemische Teilbarkeit muß, wie die mechaniSche, wenn Sie nicht zu 
Ungereimtheiten führen Soll, irgendwo ihre Grenze haben. Zu einer 
wirklichen Grenzvorstellung gelangt man aber auch hier nur durch 
Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik. 15. Jahrgang. 13
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Periodical volume

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text PDF DFG-Viewer OPAC
TOC

Article

PDF RIS

Image

PDF ALTO TEI Full text
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Periodical volume

To quote this record the following variants are available:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Article

To quote this structural element, the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
URN:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Zeitschrift Für Philosophie Und Pädagogik - 15.1908. 1908.
Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fifth month of the year?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.