ScriptaPaedagogica Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)

Access restriction

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)

Periodical

Persistent identifier:
024430455
Title:
Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik
Document type:
Periodical
Publisher:
Beyer
Place of publication:
Langensalza
Language:
German
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
ZDB-Nummer:
2104958-0
Access restriction:
Siehe Bände

Periodical volume

Persistent identifier:
024430455_0015
Title:
Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908
Shelfmark:
02 A 1756 ; RF 530 - 535
Document type:
Periodical volume
Publication year:
1908
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Access restriction:
Open Access

Periodical issue

Title:
Heft 12
Document type:
Periodical
Structure type:
Periodical issue
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Access restriction:
Open Access

Article

Title:
Sully Prudhomme als Philosoph
Subtitle:
(1839-1907) ; (Schluß)
Author:
Schoen, H.
Person in original:
von H. Schoen i. Paris
Document type:
Periodical
Structure type:
Article
Language:
German
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Link zum Katalog:
BBF0515716
Access restriction:
Open Access

Contents

Table of contents

  • Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik
  • Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)
  • Heft 1 (1)
  • Heft 2 (2)
  • Heft 3 (3)
  • Heft 4 (4)
  • Heft 5 (5)
  • Heft 6 (6)
  • Heft 7 (7)
  • Heft 8 (8)
  • Heft 9 (9)
  • Probleme der Naturphilosophie und insbesondere das Problem der Bewegung im Anschluss an die Arbeiten
  • Universität und Religionsunterricht
  • Ferienkurse 1908
  • Sully Prudhomme als Philosoph
  • Zersplittung im Bildungswesen der Vereinigten Staaten
  • Besprechungen
  • Besprechungen
  • Nachruf
  • Heft 10 (10)
  • Heft 11 (11)
  • Heft 12 (12)

Full text

 
 
 
 
 
 
 
1. Sully Prudhomme als Philogoph 
(1839--1907) 
Von Prof, Dr. H. Schoen in Paris 
(Schluß) 
ITI, Der Spekulativen Philogophie Hauptprobleme 
(Lehre vom Sein) 
Für den Philogophen, der vorhergehender Methode folgen will, beginnt 
die Hauptschwierigkeit wenn es gilt, das Wegen oder Substratum der Ur- 
Sache zu bestimmen, die auf ung wirkt. 
» Der Sinne täuschend Bild«, 
wie Sully Prüdhomme in ungerem ungedruckten Gedicht gschreibt, muß 
einen Grund haben. Kein HKreignis, Sagt unger Philosoph mit vollem 
Recht, keine reale Wirkung auf ungere Organe kann aus dem leeren, 
wegenlogen Nichts hervorgehen (»un 6v&nement ne 86 cre pas de rienc). 
Jede Wirkung muß aus etwas ausgehen, um auf irgend etwas wirken zu 
können. Jede Veränderung oder Modifikation, jede Erscheinung irgend 
welcher Art, muß auf etwas bezogen werden können, dessgen Veränderung 
oder Modifikation gie ist: (»un &v&nement quelconque, d'ordre psychique 
ou autre, est d&termin6 par quelque chose dans quelque choge; 
tout &v&nement Suppose Consgtamment 1a prgence de quelque donn&e im- 
mödiate dont il est une variation ou une modification«). Dieges Ktwas, 
desgen Veränderungen wir wahrnehmen, nennt Sully Prudhomme gein 
Suübstratum (cette donn&e est ce que J'appelle 80n Substratum). Eben 
dieges Substratum ist das Prinzip geiner Einheit und geiner Dauer (le 
principe de 80n unite et de 83 durte).?) 
Man giebt, daß Sully Prudhomme also, trotz Seines relativen Phänome- 
nigmus, das Wegen eines Dinges nicht und nimmermehr mit dessen Higen- 
Schaften identifiziert hat. Er hat niemals daran gedacht, dieses wegenlose 
1) Definitions fondamentales, D&f. 68.
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Periodical volume

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text PDF DFG-Viewer OPAC
TOC

Article

PDF RIS

Image

PDF ALTO TEI Full text
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Periodical volume

To quote this record the following variants are available:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Article

To quote this structural element, the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
URN:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Zeitschrift Für Philosophie Und Pädagogik - 15.1908. 1908.
Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fourth digit in the number series 987654321?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.