ScriptaPaedagogica Logo Full screen
  • First image
  • Previous image
  • Next image
  • Last image
  • Show double pages
Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)

Access restriction

Copyright

The copyright and related rights status of this record has not been evaluated or is not clear. Please refer to the organization that has made the Item available for more information.

Bibliographic data

fullscreen: Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)

Periodical

Persistent identifier:
024430455
Title:
Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik
Document type:
Periodical
Publisher:
Beyer
Place of publication:
Langensalza
Language:
German
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
ZDB-Nummer:
2104958-0
Access restriction:
Siehe Bände

Periodical volume

Persistent identifier:
024430455_0015
Title:
Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908
Shelfmark:
02 A 1756 ; RF 530 - 535
Document type:
Periodical volume
Publication year:
1908
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Access restriction:
Open Access

Periodical issue

Title:
Heft 12
Document type:
Periodical
Structure type:
Periodical issue
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Access restriction:
Open Access

Article

Title:
Besprechungen
Subtitle:
Pädagogisches
Document type:
Periodical
Structure type:
Article
Language:
German
Collection:
Pädagogische Zeitschriften
Link zum Katalog:
BBF0515722
Access restriction:
Open Access

Contents

Table of contents

  • Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik
  • Zeitschrift für Philosophie und Pädagogik - 15.1908 (15)
  • Heft 1 (1)
  • Heft 2 (2)
  • Heft 3 (3)
  • Heft 4 (4)
  • Heft 5 (5)
  • Heft 6 (6)
  • Heft 7 (7)
  • Heft 8 (8)
  • Heft 9 (9)
  • Heft 10 (10)
  • Heft 11 (11)
  • Heft 12 (12)
  • Encyklopädie der Philosophie
  • Sully Prudhomme als Philosoph
  • Linné als Lehrer
  • Die freie bayerische Schulzeitung
  • Viktoria-Universität in Manchester
  • Besprechungen

Full text

 
 
 
 
 
 
Pädagogischoes 
Beiträge zur ABsSchauung im geographischen Unterricht 
Von Bruno Clemenz, Liegnitz 
So viel auch gchon über Angehauung im Unterricht gegchrieben 
worden ist, der Inhalt befaßt gich meist mit Definitionen oder mit der 
Anwendung von Behelfen. Die Funktion der Angcehaumimng als Ppsycho- 
Jogisgches Phänomen kommt dabei nicht über ein Duplikat zu Herbart, 
Pestalozzi oder Kant hinaus. Für den Unterricht wichtiger ist es aber, 
von der Sache gelbst zu handeln gtatt über die Sache. Gerade die Erd- 
kunde ist ein begonders wichtiges Gebiet, wenn von Ansgchauung geredet 
wird. Das wird Jetzt erst, wie es Scheint, klar erkannt, da Sich die Erd- 
kunde gelbständig gemacht hat und nicht mehr Stiefkind -Stellung ein- 
nimmt. Damit kommt auch in das deutsche Lehrmittelwegen ein neuer 
Zug, der Beachtung verdient. Aber auch wisgengehaftlich hält man es 
mehr als Sonst für zweckmäßig, Sich mit der Verangehaulichung im 
geographischen Unterricht zu befassen. 
Auf einigen Blättern will ich eimige Beiträge gkizzieren, die von be- 
kannten oder unbekannten Dingen handeln werden, aber im Sinne der 
pädagogischen Theorie. 
* * 
+ 
Das StereosKkop ist ein Sonderbarer Fall für die im pädagogischen 
Leben eigentümliche EBrschemung, Dinge, die gich für den Unterricht vor- 
trefflich eignen, anschemend nur deghalb nicht Verwendung finden, weil 
Sie ursprünglich nicht für den Unterricht bestimmt waren. Das Odium 
des Luxugartikels muß Sgolchen Behelfen erst abgestreift werden. Dazu 
gehören Leute, die von Jugend auf von der Wichtigkeit dieser Dinge 
überzeugt wurden -- und dazu wieder Verguüche, mutige Verguche und 
nachhaltige Anfänge in der Schule, Wieviel Einfluß die Theorie, die 
vielmals unfruchtbar gegcholten, auf die Gegtaltung der Unterrichtspraxis 
hat, kann man aus dem allgemeinen Hinweis schließen, daß die unbelegene
	        

Cite and reuse

Cite and reuse

Here you will find download options and citation links to the record and current image.

Periodical volume

METS METS (entire work) MARC XML Dublin Core RIS Mirador ALTO TEI Full text PDF DFG-Viewer OPAC
TOC

Article

PDF RIS

Image

PDF ALTO TEI Full text
Download

Image fragment

Link to the viewer page with highlighted frame Link to IIIF image fragment

Citation links

Citation links

Periodical volume

To quote this record the following variants are available:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Article

To quote this structural element, the following variants are available:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Image

To quote this image the following variants are available:
URN:
URN:
Here you can copy a Goobi viewer own URL:

Citation recommendation

Zeitschrift Für Philosophie Und Pädagogik - 15.1908. 1908.
Please check the citation before using it.

Image manipulation tools

Tools not available

Share image region

Use the mouse to select the image area you want to share.
Please select which information should be copied to the clipboard by clicking on the link:
  • Link to the viewer page with highlighted frame
  • Link to IIIF image fragment

Contact

Have you found an error? Do you have any suggestions for making our service even better or any other questions about this page? Please write to us and we'll make sure we get back to you.

What is the fifth month of the year?:

I hereby confirm the use of my personal data within the context of the enquiry made.